Norske Dubber Wiki
Advertisement
Norske Dubber Wiki

Cartoon Network 1992 logo.svg.png

Cartoon Network er en amerikansk tegnefilmkanal som kom til Norge i midten av 90-tallet. Kanalen sendte opprinnelig tegnefilmer med svensk tale i Norden, men alt ble dubbet til norsk i 2001.

Cartoon Network i Norge[]

Den 3. mars 2001 fikk Cartoon Network sin offisielle norske debut. Mesterparten av seriene ble dubbet til norsk, blant annet Familien Flintstones, Johnny Bravo og Dexters laboratorium. Noen serier (blant annet Powerpuffjentene) fikk ikke en norsk dub før et par uker senere. Lanseringen ble presentert av Johnny Bravo i samme studio som "JBVO", en programspalte i USA hvor Johnny Bravo presenterer tegnefilmer og tar anrop fra seere. I Norge snakket ikke Johnny Bravo med norske fans, men istedenfor presenterte han seriene som skulle sendes, gav sin mening om dem og leste fanbrev.

Kanalen pleide å dele plass med TCM. Cartoon Network gikk fra 06:00-20:00, og TCM mellom 20:01-05:59. Senere begynte CN å sende døgnet rundt. Dette var eksklusivt til parabolkunder i starten, men åpnet etter hvert også opp for kabel-TV kunder.

Fra 2009-2012 begynte Cartoon Network å sende live-action serier, noe som rammet USA hardest. Den nordiske kanalen fikk kun et par serier, blant annet Spionfamilien, Level Up og Jimmys gale verden. Kanalen hadde en fast tradisjon med å sende klassiske tegnefilmer rundt midnattstid uten reklamepause, frem til 2017 da alt ble erstattet med moderne serier som allerede går på dagtid. I 2019 fortsatte Cartoon Network tradisjonen med å sende eldre serier etter midnatt.

Boomerang i Norge[]

I 2010 fikk Norge kanalen Boomerang, eksklusivt for Viasat-kunder. Et par år senere ble Boomerang tilgjengelig på de fleste kabel-TV abonnementer. Kanalen fokuserte i starten på tegnefilmer Cartoon Network ikke hadde sendt på flere tiår, blant annet innhold fra Hanna Barbera og kultklassikere som Mike, Lu & Og, Tidspatruljen og Sau i storbyen.

I 2015 forandret Boomerang på kanalens design og erstattet mesteparten av de eldre seriene med tredjepartsinnhold, samt eksklusive serier basert på eldre merkevarer produsert av Warner Bros. Animation. Likt som med Cartoon Network sendte de sine klassiske serier etter midnattstid. I dag (2019) er det kun Looney Tunes, Tom & Jerry og Scooby-Doo-serier som gjenstår av klassiske serier.

Liste over serier sendt på CN / Boomerang[]

Programspalter på CN:[]

Jul i November[]

Jul i November var en årlig kalender hvor Cartoon Network dedikerte en hel måned til et par spesifikke serier som fikk en mengde nye episoder ikke vist på kanalen før, hver dag frem til 24. november. Nettsiden deres hadde også en online kalender hvor seerne kunne vinne premier hver eneste dag og/eller åpne nye klipp/spill i online kalenderen.

Skatoony[]

Banner 0023s 0000 Skatoony-1400x788.jpg

Skatoony var en programblokk styrt av to animerte programledere, "Chudd" og "Earl". Figurene presenterte tegnefilmer kanalen var i ferd med å sende og hadde ofte morsomme sketsjer før og i midten av hver episode.

Chilletid (2012)[]

Promotering av de da nye seriene, Regular Show og Level Up. Mordercai og Rigby sitter i en sofa mellom episodene og forteller vitser, sier noe dumt / fornærmende til hverandre og informerer seerne om hvilket program som kommer etterpå. Chilletid ble også navnet på en Steven Universe episode fra 2015, etter crewet hadde sett en reklame for sendingen på norsk TV.

Andre spalter[]

  • PPG 60 / Scooby 60 / Tom & Jerry 60 - 1 time i strekk med utvalgte tegnefilmer
  • Toonkult - Retro-sending med blant annet Tapper, E.G. Vesel og Billy og Randi (fra 2011-2013).
  • Toonami - Action serier, blant annet TMMT, Batman fra fremtiden, X-Men Evolution og Samurai Jack
  • Lilletoon - Mildere og lærerike serier siktet mot førskolebarn
  • Cartoon Network Helter - Batman: Den tapre og modige, Generator Rex og Ben 10.
  • Boomerang - Sending med fokus på eldre serier
  • Looney Sommer - Gikk på Boomerang, Looney Tunes-marathon nesten hver dag hele sommeren.
  • Scooby Forever - Scooby-marathon med forskjellige Scooby-Doo serier, 4 timer i strekk hver dag i en lengre periode [Sendt i 2013]

Arrangementer / Konkurranser[]

Anima-Toon[]

Anima-Toon var en årlig konkurranse fra 2004-2006, hvor skolebarn mellom 6-12 år kunne prøve å finne på et eget konsept til en tegnefilm. Vinneren fikk ideen sin animert og sendt på kanalen én gang, samt navngitt på kanalen som vinneren. Personell fra Cartoon Network møtte personlig opp på skolen og gav vinnerne nyheten. Premien var ca. 10 000kr til en klassekasse. Det ble trukket en vinner hver fra Norge, Finland, Danmark og Sverige. Under er et lite utvalg sitater fra forskjellige aviser som hyller vinnerne av konkurransen:

2004 - Vinner: "Historien om Hanen" av Abrna fra Frøystad skole

Ifølge tegnefilmkanalen utmerket nettopp deres filmidé seg med humor og god kjemi mellom hovedpersonene. Historien om Hanen ble dermed plukket ut som vinneren blant de 244 bidragene i konkurransen, og filmen kommer på TV-kanalen i april, skriver Kampanje.

2005 - Vinner: "Mugne Mats og Støvel Stine" av Ida Brøske Kleven:

Historien handler om Muggene oste -Mats og Slitte støvel-Stine. Begge satt utenfor, det vi i dag kjenner som A-4 samfunnet. "Storyboarden om Mugne oste-Mars sjarmerte juryen med sine morsomme tegninger og fine historie. Tegneren har sin helt egne sjarmerende stil, og forholdet mellom de to outsiderne, Mats og Stine, gir historien en dypere mening. Et fantasifullt, morsomt og rørende bidrag.

2006 - Hugo & Munki av "Høgskolen i Volda" studenter

Kortfilmen "Hugo & Munki" er produsert av en gruppe Volda-studenter i et samarbeid mellom animasjons utdanningen i Volda og Cartoon Network.

Cartoon Network SuperShow[]

Cartoon Network SuperShow var et årlig liveshow som begynte på 2000-tallet, fremført i København frem til 2014. Hver forestilling varte i ca. 30 minutter og hadde folk utkledd som populære Cartoon Network figurer, blant annet Scooby-Doo, Tom & Jerry og Johnny Bravo. I nyere forestillinger ble det også laget drakter basert på Chowder, Generator Rex og Ben 10. I 2015 ble dette erstattet med "​Cartoon Network´s Sommer Turné", hvor forestillingene tar plass på 13 forskjellige steder i Danmark. Arrangementet varte i 4 timer, fremfor kun 30 minutter.

Media i norden[]

Cartoon Network Kidz Hits (CD+DVD)[]

En musikk-CD utgitt årlig i Danmark fra 2004-2014, hvor hvert album hadde 1 CD med popmusikk på engelsk/dansk, pluss 1 DVD med 3-4 episoder av diverse Cartoon Network tegnefilmer, ofte reklamert på forsiden. Tegnefilmene har bare dansk tale. Noen av utgivelsene hadde spesielle gaver, som badeballer eller CN timeplaner. CDene ble også solgt (og reklamert for) i Norge. Totalt 19 utgivelser.

Cartoon Network (Tegneserieblad)[]

Cartoon Network fikk også et tegneserieblad i Norge fra 2001-2003, totalt 28 utgivelser. De åtte første bladene hadde tittelen "Cartoon Network", men i 2002 kom også Powerpuffjentene-bladet. Egmont rullerte annenhver måned mellom Powerpuffjentene og Cartoon Network. Bladet ble erstattet med Powerpuffjentene-bladet i 2003 og fikk 8 utgivelser før bladet ble kansellert.

Den klassiske tegneserie samlingen (Bok)[]

To billedbøker på 160+ sider med historier fra forskjellige Hanna Barbera-serier som gikk på Cartoon Network. Blant annet Jetsons, Tom & Jerry, Droopy og Flintstones.

Cartoon Crack-Ups (DVD)[]

En samlings-DVD med en episode hver av kjente tegnefilmer på kanalen: Flintstones, Jetsons, Scooby Doo Where Are You, Yogi Bjørn og Huckleberry Hound.

Nettside[]

Frem til 2008 var den offisielle nettadressen til Cartoon Network www.cartoonnetwork.nu. Dette var en felles side for Danmark, Sverige og Norge, og hadde et forsidebilde hvor du kunne velge et av flaggene. Forsidebildet endret seg flere ganger og gjenspeilte stilen kanalen hadde på forskjellige tidspunkt. På nettsidene kunne man blant annet finne TV-guider, spill og små nettsider for de mer populære seriene. I starten la nettsiden også ut nyheter, for å promotere forskjellige sendingspalter eller nye program som har kommet til kanalen. Mange av de eldre nettsidene kan fortsatt besøkes gjennom bruk av "Wayback Machine".

I 2009 kom www.cartoonnetwork.no, men man kunne fortsatt bruke ".nu" linken. Denne ledet til et valg mellom flere språk, som før. En eksklusiv klubb kalt "Min CN" ble også lansert, hvor medlemmer kunne bli med i konkurranser, samle poeng/mynter og chatte med andre brukere. Tjenesten var som en utvannet versjon av "Cartoon Orbit", en online klubb i USA hvor medlemmer kunne spille spill, tjene poeng og kjøpe virtuelle samlekort.

Forsidebilder[]

Nettside design[]

TV-guider (2009-2014)[]

Kilder[]

Advertisement